Van backpacken naar luxe in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Sabrina & Wessel - WaarBenJij.nu Van backpacken naar luxe in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Sabrina & Wessel - WaarBenJij.nu

Van backpacken naar luxe in Singapore

Blijf op de hoogte en volg Sabrina & Wessel

09 Augustus 2015 | Singapore, Singapore

Dag 29 – Donderdag 6 augustus:
Het ochtendritueel start vandaag om 5:45. Om 6:30 pakken we een taxi richting het vliegveld wat een uur buiten de stad ligt. Op het vliegveld verbrassen we onze laatste Rupiah’s en ronden we het reisverslag van Sumatra (en daarmee hoofdstuk Indonesië) af.

Ruim een uur later staan we in een totaal andere wereld: Westers, westers en nog eens westers! Overal wordt Engels gesproken en alles is voor de verandering eens tip top georganiseerd. We lopen door de ruime gangen van het enorme vliegveld richting de immigration. Hier gaat het er precies zo aan toe als in de States: boos kijkende mannetjes die je (zonder je aan te kijken) vragen wat je hier nou eigenlijk komt doen.

Een half uur en twee overstappen verder bereiken we via de metro Chinatown. Op naar de foodstreet waar ons hostel zich bevindt. We slapen hier, op één nacht na, op een 18 persoonskamer. Andere accommodaties vonden we te duur (helemaal na Indonesië) en dit geld bewaren we liever voor andere dingen. Mochten jullie denken dat we hier dan goedkoop uit zijn, vergeet het maar. We betalen hier 40 euro per nacht… Ter vergelijking; in Indonesië betaalden we dit niet eens voor de meest luxe kamer met eigen badkamer en alles er op en er aan.

Na aankomst gaan we meteen terug de straat op en Chinatown verder verkennen. Er hangt hier een gezellige en ontspannen sfeer. Overal wordt eten bereidt en we worden niet om de haverklap aangestaard of gevraagd om op de foto te gaan. We nemen plaats in de drukke straat, eten en drinken wat en vermaken ons met oud Hollands ‘mensen kijken’.

Dag 30 – Vrijdag 7 augustus:
Dat is wel wennen, een slaapzaal vol met Chinezen in plaats van je eigen ‘plekkie’. Ondanks dat het hostel helemaal vol zit kunnen we snel (en ook nog eens tegelijkertijd) douchen en staan we vlot weer buiten. Vandaag staat ons verblijf in het imposante Marina Bay Sands op het programma maar omdat we pas vanaf 15uur kunnen inchecken bezoeken we eerst Little Inda. Te voet leggen we de wandeling van 3,5km af. Wel fijn om weer door een grote westerse stad heen te lopen. Alles is hier schoon en je ziet (bijna) geen afval op straat. Ook zijn we nog niet ergens anders op de wereld zoveel borden met een rode streep er doorheen tegengekomen. Wat een regeltjes. De wegen zijn breed en zo nu en dan zie je lage oude huisjes/winkeltjes tussen de moderne gebouwen en skyscrapers.

We herkennen het meteen als we Little India binnenlopen… We zijn dan (nog) wel niet in Inda geweest maar zo stellen we het ons voor, alleen dan viezer. De mensen lopen in typische Indiase kleding en hebben de bekende ‘stip’ op hun voorhoofd. Overal ruiken we de geur van kruiden en wierook en wordt er Indiaas eten gekookt. De kraampjes en winkeltjes hangen propvol met kleurrijke prullaria, souvenirs en Indiase kleding. Ons India avontuur houdt snel op als het ineens enorm begint te storten. Snel schuilen we onder de zonneschermen. Moet zo wel over zijn, maar de vijf minuten wachten worden tien minuten. Het gaat maar door. We gaan maar richting het metrostation (MRT) en vluchten van zonnescherm naar zonnescherm. Bij het oversteken van de straat staan we tot aan onze enkels in het water. Via de vismarkt lopen we het metrostation in. Binnen een paar minuten weer in Chinatown. Eten een paar loempia’s op de foodstreet, pakken de spullen in het hostel en gaan per metro richting Marina Bay Sands.

We stappen uit in het shoppingcenter, naast de drie torens van het hotel. Alleen maar winkels die je in de PC Hoofdstraat ook tegen zou komen. Niet te betalen voor velen, maar toch afgeladen vol. Op elk bord staat het hotel aangegeven en we lopen de torens binnen. Allemaal nog nieuw. Wat een luxe. Om precies 15 .00 uur sluiten we aan in de rij voor de check-in. We zijn zeker niet de enige. Meer mensen ‘zoals wij’, die het gewoon één keer willen zien en nog net een overnachting bij elkaar kunnen sprokkelen. Zo zien ze er in ieder geval uit. Wij krijgen kamer 3227 op verdieping 32 in toren 3. De lift brengt ons binnen enkele seconden naar de juiste verdieping en dit is te voelen aan onze oren. Een heerlijk ruime kamer met fantastisch uitzicht op de skyline. Het is gestopt met regenen dus trekken snel zwembroek/bikini en badjas aan en gaan naar de infinity pool op de 57ste verdieping, het hoogste zwembad ter wereld. We nemen een duik en genieten van het uitzicht. We kenden het uitzicht natuurlijk al wel van de foto’s, maar als je zo naar de rand zwemt en alle skyscrapers ziet is het wel heel indrukwekkend. Richting etenstijd gaan we naar de kamer. Op de prijslijst ‘schrikken’ we van de prijs van een snicker dus besluiten snel naar de supermarkt te gaan. Hier halen we wat lekkers voor avondeten, een drankje en nog een toastje met smeersels voor ’s avonds. Ook niet goedkoop overigens, maar wel een mandje vol. Na het avondeten verplaatsen we ons naar het dak en nemen nog een duik. De ligbedden zijn allemaal bezet en er liggen veel mensen in het water. Nog mooier wordt het uitzicht als het donker begint te worden en alle lampjes langzaam aan gaan. We krijgen het fris en verruilen het zwembad voor de jacuzzi met uitzicht op zee. Honderden verlichte vrachtschepen liggen hier te wachten. Pas als we echt onze ogen niet meer open kunnen houden, gaan we slapen.

Dag 31 – Zaterdag 8 augustus:
Hadden nog best wat langer willen slapen toen de wekker om 7 uur ging, maar wilden nog even genieten van de voorlopig laatste vier uur luxe. Bij lekker weer chillen aan het zwembad en bij bewolking/slecht weer uitgebreid ontbijten in het restaurant van het hotel. We sloten aan bij het buffet (48 SGD$ pp) en eten/drinken alles wat lastig te krijgen is of we nog niet hebben gehad in Azië; melk, yoghurt, pistoletjes, etc. Het is druk bij de lift, iedereen checkt pas op het laatste moment uit. Wij ook en kunnen zeggen dat we optimaal hebben gebruik hebben gemaakt van onze tijd hier. Meteen bezoeken we Gardens by the Bay (gelegen naast MBS), een botanische tuin die bijdraagt aan het doel van de Singaporese overheid om van Singapore een ‘stad in de tuin’ te maken. Dat lukt aardig want het was ons al opgevallen hoeveel groen in de stad te vinden is. Het is een groot futuristisch bos van immense metalen bomen (Supertree Grove), met daartussen allerlei planten, bomen en twee grote kassen. Na een rondje te hebben gelopen gaan we terug naar de (18 persoons) slaapzaal. Het contrast kan niet groter zijn.

Lunchen doen we weer in de foodstreet, waar we alleen maar heerlijk eten hebben gehad. Daarna beginnen we aan een nieuwe serie en slapen een uurtje. Om 19u stonden we bij de bushalte in de buurt en werden we opgehaald door de touringbus die ons naar de Singapore Zoo bracht voor de Night Safari. Een van de hoogtepunten van deze stad. Meer mensen hadden dit plan voor de zaterdagavond en de rij is enorm. We hebben een ticket voor de tramrit, maar er wordt omgeroepen dat de wachtrij langer dan een uur is en dat we de trail ook lopend kunnen doen. We besluiten niet langer te wachten en lopen langs de enorme rij naar het startpunt van de trail. Natuurlijk ontdekt Wessel een mogelijkheid om ons lastminute nog tussen de rij met wachtenden te voegen. Vlak voor het tramstation. Zelf hebben we een hekel aan voordringers, maar doen het zelf ook. Door de drukte en chaos is het waarschijnlijk niemand opgevallen. Vlak daarna stappen we in het trammetje, dat langzaam langs alle dieren rijdt. De vlaktes zijn prachtig verlicht; geen felle schijnwerpers maar heel subtiel. Het is nog donker maar wel mogelijk om dingen te kunnen zien. Soort Beekse Bergen, geen kooien maar vooral natuurlijke afscheidingen. Niet heel spectaculair, maar wel grappig om de beesten eens in de nachtstand te zien.

Dag 32 – Zondag 9 augustus:
We besluiten een dag rustig aan te doen. Het is bewolkt dus we laten de plannen die we hadden om naar Sentosa Island (strand) te gaan voor wat het is. We vermaken ons met de nieuwe serie en in de middag nemen we weer plaats in de foodstreet. Drankje, loempia’s, mensen kijken en de achterstand van de verhalen, filmpjes en fotoboek inhalen. Op deze manier zijn we lekker bijgetankt voor ons volgende avontuur; Maleisië.

• 09 Augustus 2015 - 13:30

Remco:

Mooi verhaal weer. En wat een hotel. De foto's en filmpjes op internet zijn al maar in het echt nog 100x mooier. Deze pakken ze jullie niet meer af.

• 09 Augustus 2015 - 17:22

Dorine Zaal:

Wat een groot contrast hè ? Zo'n inmense moderne stad

• 09 Augustus 2015 - 23:34

Gerard:

Jaja, jullie reizen door een werelddeel waar de contrasten groot zijn. Eenvoud en luxe liggen daar wel erg dicht tegen elkaar aan.
    Zo hebben wij dat ooit ook ervaren. Maar het gevoel van "once in a lifetime" is toch heerlijk, zeker als je zo over de rand van een zwembad de skyline van Singapore kan bewonderen.

Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo deelgenoot te zijn van deze mooie reis. Het schrijverstalent zit wel in de genen van de famzaal. En dan doen we jou Wessel niets te kort hoor, want we nemen aan dat ook jij een groot aandeel hebt in jullie prachtige verhalen.
    Blijf ons bestoken met jullie mooie ervaringen daar in het Verre Oosten.
    Op naar Maleisië........ ook een prachtig land. Misschien komen jullie in Kuantan, een mooi plek aan zee. Wij hebben daar, tot nu toe, de lekkerste saté gegeten. Het water loopt nog uit onze monden als we daar aan terug denken.

Een lieve groet voor jullie 2tjes en geniet van alle mooie ervaringen.
    Yvonne en Gerard

• 10 Augustus 2015 - 00:04

Gezina:

Gaaf, gaaf, gaaf!!!!!!! Tja..wat kan ik anders zeggen???? Heerlijk zeker, even die luxe? Kunnen jullie er weer een poosje tegenaan??? Waanzinnig hotel....die foto's van jullie in het zwembad en dat uitzicht!!! Ben nu alweer benieuwd naar het volgende verslag. Vedel plezier daar.

• 10 Augustus 2015 - 07:33

De Schilties :

Wat een geweldig verhalen weer,prachtig om te lezen,we genieten met jullie mee. Wat een geweldige ervaring met het uitzicht vanaf het hotel, echt grappig om te zien. Wat een contrast met jullie eerdere ervaringen. Kijken weer uit naar het volgende avontuur! Genieten maar!Lieve groet vanuit Canada zittend achter een hout gestookt vuurtje.

• 10 Augustus 2015 - 20:33

Oma Opa:

Dag lieve kinders nouw jullie tussen de apen griezel griezel en de ouders uit kijken naar beren over contrast gesproken hè wat een wereld van verschil Azië dan wel Canada. Wat hebben jullie een rijke en een zeer arma wereld meegemaakt! Gelukkig is er ook nog zoiets als er tussen in, laten wij ons daar nu rijk bij voelen! We vinden jullie verslagen echt geweldig om te lezen, heel bijzonder voor jullie om het zelf straks terug te lezen (duurt nog lang hoor) Hoe vinden jullie de verslagen van de Plumbers5 vooral van Dikkie je valt bijna van je stoel of niet dan. Maar je vader schrijft ook gezellige berichten wat die beide Families meemaken geweldig toch, Reinier Dorinne en Jurgen zijn op de helft van hun vakantie, Sabrina en Wessel we wensen jullie een goede voortzetting van jullie vakantie en de volgende keer zal het vast weer een heel ander verhaal worden we kijken er weer naar uit.
    P S wij hebben het heel leuk in Biezenmortel mooi plekje en schitterend weer, hartelijke groet Oma en Opa doei,,,,,,,,,,,

• 11 Augustus 2015 - 14:56

Wilma:

Ja, ik heb weer even de tijd gehad om jullie verslag te lezen.
    Wat een ongelooflijk verschil tussen een super de luxe hotel en een slaapzaal met 18 personen.
    Maar wederom een prachtig en boeiend verslag van jullie samen.
    Ik laat je oud-collega's mee genieten van jullie reis en foto's.

Op naar het volgende land en tot het volgende verslag.
    ps. de groetjes van iedereen van bedrijfsvoering.
    Wilma en Jos

• 18 Augustus 2015 - 16:24

Miny:

Hoi wereld reizigers. Nog steeds geweldig om jullie verhalen te lezen. We kijken al weer uit naar de volgende uitgave. Hopelijk duurt het niet te lang. Fijne voortzetting van jullie reis.
    Groetjes van ons.
    Knuffel!!!!